KARIÉRA A VOLNÁ MÍSTA

Skladací bicykel Eska

18.11.2010

Česi a Slováci o skladacie bicykle (v tom čase to bol bicykel Eska) po socialistickej ére nejavili veľký záujem. Skôr sa zameriavali na zahraničné značky bicyklov a najväčší boom v postkomunistickej ére zažívali horské bicykle, ktoré prenikli paradoxne aj do oblastí, pre ktoré bolo ich využitie vyložené nevhodné, či minimálne nepohodlné. Slávné značky skladacích bicyklov, ktoré sa etablovali na zahraničných trhoch zostávali u nás donedávna vcelku neznáme. (BROMPTON, MOULTON, TERN, DAHON, STRIDA). Tieto kompaktné stroje s praktickým skladacím systémom, ktorý si väčšina z nás spájame s obdobím za železnou oponou sa na našich cestách a cyklo chodníkoch objavovali skôr výnimočne. Skladacie bicykle sa dostali do popredia až s nárastom mestskej a cestnej cyklistiky a v súvislosti s pohodlnou rekreačnou cyklistiokou. Ich vzostup na obľube katalyzoval aj rozvoj moderných kolobežiek a elektrobicyklov a všeobecne stúpa počet ľudí, ktorí začali využívať bicykel nielen k športovému účelu, ale aj ako formu vysoko efektívnej a príjemnej formy dopravy.

Po tomto druhu skladacieho bicykla bol obrovská dopyt. Preslávil sa aj za hranicami našej krajiny. Zaobstarali si ho nielen Nemci, ale Japonci či Kórejci. Avšak ani Slováci nezostali pozadu. V obchodoch s bicyklami si možno teraz obstarať zaujímavo riešené skladacie bicykle.

História bicykla Eska

Pôvodne skladacie bicykle dodávala na vtedajší trh svetoznáma spoločnosť Eska z Chebu. Tá svoju výrobu uzavrela počas roka 1996. Za dobu svojej prevádzky vyšlo z výrobnej linky nespočetne týchto nablýskaných modelov, ktoré skončili nielen na európskom trhu, ale aj v Afrike, Ázii a na Americkom kontinente.

Legendárne bicykle Eska boli vybavené masívnou rámovou trubkou, ktorá bola rozdelená na dve časti. Tie boli prepojené ľahko ovládateľnou skrutkou. Akonáhle došlo k jej uvoľneniu, bicykel sa rozložil na dva kusy, ktoré sa bez problémov zmestili do kufra auta. Bicykle v skladacej verzii mali svetlo s dynamom, nosič, prednú brzdu, chránič reťaze a plastové sedadlo. Samozrejmosťou boli aj kvalitné pneumatiky, blatníky a štýlové riadidlá.

 

Novodobé „esky“

Dnes dominujú na trhu so skladacími bicyklami dve spoločnosti zo Spojených štátov amerických a ďalšia spoločnosť zo Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska. Ovšem cena týchto skladacích bicyklov je oveľa vyššia. Ide o čiastku presahujúcu tisíc eur (skladačka Brompton) aj keď pri značke Tern z USA to absolútne neplatí. Skladacie bicykle spĺňajú náročné požiadavky na uskladnenie, alebo ich prepravu autom, vlakom, autobusom, alebo MHD a práve preto si už aj u nás našli svojich verných priaznivcov.

Moderná skladačka maximálne sleduje požiadavky svojho používateľa a vyznačuje sa pohodlnosťou, ktorú zabezpečia plášte bicykla a ďalšie vychytávky. K dispozícii sú kolesá vo veľkosti od 16" až  26" od čoho závisí kompaktnosť samotného bicykla po zložení. Za zmienku stojí aj nastaviteľná sedlovka, ktorá zabezpečí sedlo v požadovanej výške a teda moderné skladačky pohodlne poslúžia jazdcom s telesnou výškou až do 203 cm. Ani vysoký jazdec sa nemusí obávať stiesneného, alebo skráteného posedu, nakoľko väčšina skladačie má rázvor porovnateľný s bicyklom pre dospelých s 28" kolesami.

Skládací kolo Tern
Napriek mnohým, toto všetko je len zlomok z vychytávok ktoré na moderných skladacích bicykloch záujemca nájde. A tak ako cestné, alebo horské bicykle sludujú požiadavky svojich používateľov aj skladačky ich maximálne uplatňujú pri svojom navrhovaní. Práve tu platí, že skladačku si volia záujemcovia, ktorý potrebujú flexibilný prostriedok na prepravu do práce veľakrát skombinovať s MHD, alebo vlakom, ale aj prostriedok na príležitostný výlet cez víkend. Dôležitá je požiadavka na uskladnenie, alebo komfornú manipuláciu so zloženým bicyklom, ale v neposlednej rade bicykel musí odviesť nielen seba, ale aj nákup, balík na poštu, alebo svoju ratolesť v detskej sedačke, alebo sedáku.

 

skládací kolo STRIDA SX